Öljylauttojen kierrätyksessä innovaatiolla on merkittäviä ympäristöhyötyjä

AF Miljøbase Vats sijaitsee syvällä vuonon perukassa Boknafjordenissa Länsi-Norjassa. Täällä käytöstä poistetut suuret öljy- ja kaasulautat leikataan pienempiin osiin kierrätystä varten. Lautoista jopa 97–98 % menee kierrätykseen. Tällaiset projektit vievät aikaa ja edellyttävät tarkkaa suunnittelua ja logistiikkaa. Linden ja AF Offshore Decomin yhdessä kehittämä ratkaisu on saanut aikaan hyviä taloudellisia, aikaa säästäviä, ja ennen kaikkea ympäristöystävällisempiä tuloksia.

Viime vuosina Pohjanmerellä on ollut useita lauttojen purkuhankkeita. Nämä kierrätysprojektit ovat monimutkaisia ja aikaa vieviä, ja vain harvalla toimijalla on niihin tarvittavaa asiantuntemusta. AF Gruppen on poistanut käytöstä ja purkanut monia offshore-lauttoja, jotka on sulatettu kierrätykseen Celsan laitoksessa Mo i Ranassa.

Aikaisemmin huoltoalukset toimittivat useita happi- ja propaanipullokoreja sukkulaliikenteessä lautoille moduulien leikkaamista varten.

 Oil platform offshore

Ennemmin nestemäinen kuin pullotettu happi

Kaikki alkoi yhdestä ideasta vuonna 2014. AF Gruppen halusi nähdä, olisiko mahdollista vähentää happipullojen määrää purkamalla moduuleja Pohjanmerellä olevilta lautoilta. AF Offshore Decomin ostopäällikkö Jan-Frode Pedersen sanoo, että prosessi on ollut pitkä. 

”Kuten sanotaan, joskus kankaan valkaisu voi kestää pitkään. Tällaisissä toiminnoissa tarvitaan suuria määriä happea, ja sen toimittaminen lautoille on vaativa toimenpide. Meidän piti saada asiakas vakuuttuneeksi siitä, että lautalla voidaan hyvin käyttää nestemäistä happea perinteisten pullokorien sijaan. Hyvän dokumentoinnin ja riskiarvioinnin ansiosta, sekä Linden tuella, saimme hyväksynnän tälle konseptille. Asiakas oli luonnollisesti huolissaan turvallisuudesta, sillä lautalla työskennellään usein avotulen kanssa, mikä voi olla riskialtista”, Pedersen kertoo.

Kun asiakas laajan riskiarvioinnin ja ehdotetun ratkaisun perusteellisen tarkastelun jälkeen suostui projektiin, ajatuksena oli käyttää nestemäistä happea (LOX) paineistetun sijaan. AF Offshore Decom on yhdessä Linden kanssa kehittänyt ratkaisun, joka pystyy käsittelemään näinkin suuria toimeksiantoja.

Linde alkoi useiden pullo- ja pakkaustoimitusten sijasta toimittaa nestemäistä happea (LOX) noin 7 500 litran säiliöissä. Tämä vähensi kuljetustarvetta kuudesta kuorma-autosta yhteen toimituserää kohden. Samaan aikaan ratkaisu vei vähemmän tilaa laivoilla ja lautoilla, ja ennen kaikkea se vähensi pakkausten vaihtotarvetta. Sellainen ratkaisu asettaa useita haasteita niin infrastruktuurille, logistiikalle kuin toimituskapasiteetillekin.

”Tiesimme, mitä tarvitsemme, mutta sellaista offshore-käyttöön tarkoitettua ratkaisua ei ollut koskaan aiemmin toimitettu ja käytetty. Kaikki palaset eivät olleet vielä täysin paikoillaan”, Pedersen sanoo.

Linde vastasi logistiikasta ja infrastruktuurista

Hanke oli luonteeltaan sellainen, että useat komponentit ja laitteet piti hyväksyttää offshore-käyttöön. Koska tämä oli jotain täysin uutta, hyväksyntä vei aikaa. Työskenneltyään jonkin aikaa ratkaisun parissa Linde tuli paikan päälle. ”He osoittautuivat sopeutuviksi ja ymmärsivät haasteemme löytää hyviä ratkaisuja”, Pedersen selittää.  

”Yhteistyömme AF Gruppenin kanssa on ollut erinomaista”, sanoo Linden offshore-myynnistä vastaava Bjarte Krossøy.

”Olemme kehittäneet yhdessä ratkaisun ja räätälöidyn suunnitelman, jossa on kaikki tarvittava infrastruktuuri näinkin isojen toimeksiantojen suorittamiseksi. Uusi ratkaisu on tuonut huomattavia kustannussäästöjä sekä logistiikan että tilatarpeen osalta. Esimerkiksi yksi säiliöistämme tarvitsee kolme täyttä rekka-autollista pulloja. Linde on sisäisesti käyttänyt uuden konseptin kehittämiseksi koko työkalupakkiaan kaikilla osaamisalueilla. AF Gruppenin henkilöstö on erittäin innovatiivista ja osaavaa. Olemme Lindessä vahvistaneet organisaatiotamme ja olleet luovia etsiessämme uusia, edistyksellisiä ratkaisuja AF Groupille. Uskomme tähän ratkaisuun niin vahvasti, että Linde on toteuttanut useita suuria investointeja tulevia projekteja varten”, Krossøy kertoo.

Kaasupullokorien toimitustarpeen jyrkkä vähentyminen on johtanut välittömästi vähintään kahden huoltovenematkan vähentämiseen lautalle, ja muita positiivisia vaikutuksia olivat kaasun sisäisten siirtojen väheneminen offshore-työpaikalla. Nämä säästöt vähentävät suoraan myös alusten päästöjä.

 LAOS on-site Reformer
Offshore oil rig

Kiertotaloutta käytännössä

Molemmat yhtiöt ovat yhtä mieltä siitä, että nykyään jokaisella on velvollisuus löytää ympäristöratkaisuja. Kun projektit kasvavat todella suuriksi, nestemäinen kaasu on parempaa niin ympäristön kannalta kuin logistisestikin. Käyttämällä suuria toimittajia, kuten AF Gruppen ja Linde, voidaan varmistaa hyvin korkea kierrätysaste ja vähäinen hävitystarve. Teräs palaa yhteiskuntakäyttöön.

Uusi ratkaisu mahdollistaa paljon enemmän joustavuutta ja liikkuvuutta. Lisäksi Lindellä on neljä maantieteellisesti hajautettua tehdasta, Tjeldbergoddenissa, Leirdalissa, Mo i Ranassa ja Kårstøssä, jotka voivat toimittaa nestemäistä kaasua alueilleen ja siten kattaa koko maan ilman tarpeettoman pitkiä kuljetuksia.

”Sitä voi melkein kutsua lyhyen matkan kaasuksi”, Krossøy nauraa.

”Linde seuraa terästä ehdottomasti koko matkan”, Krossøy selittää. ”Toimitamme kaasun, jolla lautat hitsataan yhteen. Toimitamme kaasun, jolla lautat puretaan, kun ne poistetaan käytössä. Toimitamme kaasut myös Celsan laitokseen Mo i Ranaan, joka sulattaa teräksen uudelleenkäyttöä varten. Voidaan sanoa, että toimimme ”kehdosta kehtoon””, hän päättää.

Viimeisin projekti, jossa Linde ja AF Decom tekevät offshore-yhteistyötä, on Brae Bravo. Linde toimittaa tuotteita ja tukea myös AF Miljøbase Vatsille, jossa sekä tässä että muissa projekteissa tapahtuu jatkokäsittelyä uudelleenkäyttöä ja kierrätystä varten.

Read our other stories