Klassisten luksusautojen entisöinnissä luodaan tasapaino vanhan ja uuden välille

On aikaa vievää puuhaa entisöidä 1950-, 60- tai 70-luvun klassikkoauto entiseen loistoonsa. Viron Tartossa Urbans Garagella Urban Eriksson antaa klassisille Porschen urheiluautoille uuden elämän yhdistämällä uudenaikaisia ja perinteisiä tekniikoita.

Urbans Garage muutti uuteen rakennukseen helmikuussa 2021.

”Isä puuhasi aina autotallissa jonkin vanhan auton parissa, joten voi sanoa, että ”urani” sai alkunsa, kun olin noin 12-vuotias”, Urban Eriksson sanoo. Tämä ruotsalainen muutti Viroon vuonna 2000, jolloin hän oli vielä muovialalla töissä. Vuonna 2011 hän avasi Urbans Garagen, huipputekniikkaa käyttävän autokorjaamon, missä hän ja hänen työntekijänsä ovat erikoistuneet Porsche-klassikkoautojen entisöintiin, erityisesti 356- ja 911-mallisarjojen klassisiin urheiluautoihin.

”Kun aiempi työsuhteeni päättyi, päätin palata takaisin juurilleni”, Eriksson jatkaa ja lisää, että Viro oli juuri tätä varten juuri oikea paikka, koska siellä on pitkät käsityöläisyysperinteet. ”Neuvostoaikaisessa Itä-Euroopassa ei voinut ostaa ihan kaikkea, mitä halusi. Sen sijaan piti oppia korjaamaan sitä, mitä itsellä jo oli. Tämä taito on pitkälti jäänyt unholaan lännessä”, hän sanoo.

Tällä hetkellä Urbans Garagella on asiakkaita ympäri maailman. Monet heistä ovat hyvin varakkaita henkilöitä, kun taas useimmat ovat klassisten luksusautojen keräilijöitä. Korjaamossa voi olla minä hetkenä tahansa lähes 30 autoa, ja autojen arvo vaihtelee 100 000 euron ja monen miljoonan euron välillä. Tiimillä kuluu vähintään 2 000 työtuntia kunkin auton työstämiseen.

Ennen: vuoden 1955 Porsche 356 Pre-A. Yhden perheen omistuksessa ollut, alun perin 37 675 kilometriä ajettu Pre A 1955 New Dutchista on taas tien päällä hyvin monimutkaisen ja pitkäkestoisen entisöinnin jälkeen.
Ja jälkeen – autoon ostettiin vain muutama osa, lähes kaikki on alkuperäistä. Korissa ei ole enää ruostetta, ja auto pysyy toivon mukaan hyväkuntoisena vielä seuraavat 65 vuotta.

”Pyrimme pitäytymään mahdollisimman paljon alkuperäisissä tekniikoissa. Käytämme esimerkiksi perinteisiä peltityö-, maalaus- ja hitsausmenetelmiä”, Eriksson kertoo.   Hän selittää pyrkivänsä säilyttämään mahdollisimman paljon auton alkuperäisestä korista uusien osien tilaamisen sijaan. Runsaasti ruostuneisiin osiin hitsataan varovaisesti peltiä, jotta aukot saadaan umpeen. 

Eriksson kuitenkin huomauttaa pikaisesti, ettei 1900-luvun puolivälin autonvalmistajilla ollut käytössään nykyaikaisia ratkaisuja, kuten auton metallivärejä tai valokaarihitsausta: ”Jos halutaan, että auto pysyy aidon näköisenä, se on maalattava samaan tapaan kuin sen valmistusaikoina. Hitsausjälki ei saa olla liian täydellistä tai sileää.”

Ennen - 1974 Porsche 911
Ja jälkeen.

Jotta klassikkoauton viimeistely pysyisi samannäköisenä, Erikssonin tiimi käyttää edelleen vanhaa kaasuhitsauslaitetta. Prosessikaasut, kuten argon ja MISON, tulevat Lindeltä. ”Käytämme vanhaa hitsausmenetelmää, mutta kaasumme ovat viimeisintä huutoa, sillä ne ovat hitsaajien kannalta terveellisempiä”, Eriksson selittää ja lisää, että sama koskee myös maalituotteita, joiden on oltava viimeisimpien EU-ympäristöstandardien mukaisia.

Vanhan tuotteen kunnioittaminen ja samaan aikaan ajan tasalla pysyminen vaatii hienovaraista tasapainottelua. Jatkossa Eriksson suunnittelee aloittavansa sähköisten voimansiirtojärjestelmien jälkiasennukset klassisiin urheiluautoihin. Hän aikoo vaalia niiden vanhaa ulkoasua ja samalla varmistaa, että ne vastaavat tulevaisuuden ympäristövaatimuksia.

”Kaikki tietävät, että ajaminen fossiilisten polttoaineiden voimalla monimutkaistuu tulevien vuosien aikana”, hän toteaa. ”Sähköistäminen saa lisää jalansijaa autoalalla. Ei ole mitään syytä jättäytyä sivuun tästä kehityksestä.”

Tietoja Urbans Garage -korjaamosta
Urbans Garage Inc. on autokorjaamoyritys, joka toimii Tartossa Virossa. Korjaamo on erikoistunut Porschen varhaisten 356- ja 911-mallien täydelliseen entisöintiin. Omistaja on Urban Eriksson, Viroon yli 20 vuotta sitten muuttanut ruotsalainen. Yrityksessä on 17 työntekijää, ja yrityksen vuosittainen liikevaihto on noin 1,5 miljoonaa euroa.

Teksti: Isabelle Kliger
Kuva: Urbans Garage
Lue lisää Urbans Garage FB, kotisivu.