Helsinki-Vantaan lentokentällä, sivussa matkustajavirroista on Finnair Technical Servicesin valtava huoltohalli. Yhteisen toimisto‒työvälinetilan molemmin puolin on tilaa useille lentokoneille.
Säästää selkää ja askelia
Kävely hallin laidalta toiselle ja nousu suureen A340-koneeseen tekee heti selväksi askelten ja selän säästämisen merkityksen. Tässä ympäristössä ei kukaan halua kantaa yhtään ylimääräistä painoa.
Siksi Finnair oli heti halukas ottamaan GENIE-kaasupullot koekäyttöön, kun siihen kesällä 2012 tarjoutui mahdollisuus.
”Myyntipuheena oli, että uuteen pulloon mahtuu enemmän kaasua, se on kompaktimpi ja kevyempi kuin teräspullot. Haluammeko kokeilla? Kyllä”, kalustopäällikkö Kjell Skogberg muistelee.
Lentokoneissa typpikaasulla täytetään koneen renkaat. Typpi myös takaa, että hätäliukumäki avautuu hätätilanteissa.
Pisimpään GENIE-pulloja on käytetty renkaiden täytössä. Juuri rengaspaineen tarkastanut huoltomies kehuu oma-aloitteisesti 20 litran pullon keveyttä käytössä.
Vastikään valmistunut työkalu mahdollistaa GENIE-pullojen käytön hätäpoistumiseen tarkoitettujen liukumäkien tarkistuksissa ja täytössä Airbus-lentokoneissa. Ovia ja liukumäkiä on kuusi tai kahdeksan koneen koon mukaan.
Työssä keveys nousee arvoon arvaamattomaan, koska kaasupullo pitää aina raahata ylös koneeseen. Finnairin suurin kone, A340, on yli 16 metriä korkea, ja pienin käytössä oleva A319-malli nousee sekin yli 11 metriin.
”Kysymys on työsuojelusta. Verrattuna teräspulloihin GENIE ei paina juuri mitään, ja sitä on helppo käsitellä. Kahvat ovat käytännössä todella hyvät ‒ niihin voi tarttua kunnolla, kun pyöreästä teräspullosta on vaikea saada minkäänlaista otetta”, huollon työvälinekoordinaattori Kari Ratilainen kiittää.
GENIE kulkee lentokoneelle kahvasta vetäen, teräspullo vaatii kuljetukseen peräkärryn.
Koska pulloon mahtuu enemmän kaasua kuin teräspulloon, pullon vaihto tulee vastaan entistä harvemmin. Pulloja myös tarvitaan vähemmän.
Suuri muutos infraan
GENIE-pullot ovat jo osoittaneet kätevyytensä käytössä. Kokemuksia ‒ hyviä sellaisia ‒ on kerätty viidestä pullosta.
”Negatiivinen palaute tulee yleensä nopeasti. Nyt ei ole kuulunut käytännössä mitään”, Ratilainen kertoo.
Vanhojen teräspullojen hylkääminen merkitsisi kuitenkin suurta kertakustannusta.
”Infrastruktuuri on rakennettu teräspulloille. Kaikissa 40 huoltoautossa on niille sopivat telineet, säätimet ja muut tilpehöörit niitä varten. Samoin teräspulloille tarkoitettuja peräkärryjä on kymmenkunta”, Skogberg listaa.
GENIE-pullojen käytön laajentaminen vaatiikin tarkkaa laskentaa kuluista ja hyödyistä. Laskelmat infrastruktuurin muuttamisesta on tehty jo kahteen otteeseen, mutta hetki ei Skogbergin mukaan ole vielä kypsä.
”Tahtotila vaihtaa on kuitenkin olemassa ‒ meistä GENIE on tulevaisuutta.”
Lisätietoja:
Harri Virtanen, myyntipäällikkö
Sähköposti, p. 010 242 0353